Zeg eens A

Column “Achter de kaft 11” op 12 december 2020 van Dolf Middelhoff, hoofdredacteur en fotograaf. Foto: Bij het invallen van de duisternis werd de vierde set spanten op donderdagmiddag geplaatst.

De afgelopen week werd de eerste hand gelegd aan de opbouw van een nieuw dak boven het schip van de Urbanuskerk. Vooruitlopend op het schema, dat ook nog, en dat kwam goed uit, want door de korte periode met vorst kon er worden gemetseld.

Op woensdag kwam een vrachtwagen met kostbare lading voorrrijden, maar door een logistieke hobbel kan die niet voor de deur worden uitgeladen. Drie mannen stonden tegelijk met hun achterban te bellen en toverden tenslotte een oplossing uit de hoge hoed. Op donderdagochtend kon in alle vroegte worden begonnen met het afladen van een eerst wagen met de onderdelen voor de dakspanten. Een tweede wagen bracht in de loop van de ochtend de dakplaten. Alles wat kon rijden was op een gegeven moment in beweging: twee vorklifts, een hoogwerker en aan- en afrijdende vrachtwagencombinaties. Het was gezellig doenerig op de Noorddammerlaan.

Passen en meten

Om alle spullen op te kunnen bergen zonder dat ze hopeloos in de weg zouden liggen, werden van de spanten keurige stapeltjes voor de toren en op de stoep gemaakt. Voor de dakplaten waren in het begin van de afgelopen week eerst grote vlonders aangebracht boven de zijbeuken. Daarvoor moest steigerwerk worden aangevuld en een enorme hoeveelheid balken, dekplaten en dakleer worden aangebracht. Dakplaten en balken konden daarop keurig worden afgelegd.

Ikea

Als Ikea-bouwpakket werden de spanten eerst op de grond tussen de toren en de entree van de begraafplaats tot grote letters A in elkaar gezet. Spanten, dwarsbalken, trekstangen, voetplaten en moeren zo dik als een vuist! En net als bij een Ikea-pakket ontbraken ook hier wat onderdelen. Uitvoerder Willem Polle van aannemersbedrijf Nico de Bont moest dus inproviseren met de inzet van een eigen voorraadje om het proces niet te veel op te houden, terwijl een koerier de ontbrekende stukken kwam naleveren. Door slechts twee man en de kraandrijver werden in speedmarstempo vier spantensets in elkaar gezet en op het dak geplaatst. De vierde bij het invallen van de duisternis (en een snel dalende temperatuur).

Nokbalken en loopgangen

Op vrijdagochtend werd het werk voortgezet. Drie spantensets werden op een stapel geassembleerd en vervolgens stuk voor stuk naar boven getakeld. Rond het middaguur stonden zeven hoofdletters A fier omhoog en waren er al een paar met elkaar verbonden met een nokbalk. De achtste spant tegen de toren stond aan het einde van de werkdag.
Op de onderste dwarsbalken van de spantensets werd onmiddellijk begonnen met het aanbrengen van de loopgangen die straks de zolder weer bereikbaar moeten maken vanuit het stalen deurtje in de toren.
Op maandag wordt het werk voortgezet en zullen de dakplaten worden aangebracht. Zo is nog vóór de kerst het schip weer onder dak en krijgt de Urbanuskerk iets van zijn uiterlijk terug.
En kan er in het nieuwe jaar onder het dak begonnen worden met het repareren van de gewelven van het schip.