Herbouw St. Urbanuskerk Bovenkerk - takelen materiaal

Crash dump 1.000 kg puin houdt stand

Column “Achter de kaft 2” van Dolf Middelhoff, hoofdredacteur en fotograaf.

Het heeft een tijd geduurd, maar het is nu goed zichtbaar dat er wordt gewerkt in en rond de Urbanus. Dat wil overigens niet zeggen dat er intussen niets is gedaan. Achter de schermen is veel overleg geweest over wat er met de kerk moest gebeuren. Daarbij zijn veel, en ook pijnlijke, scenario’s besproken. Dat de keuze uiteindelijk is gevallen op herbouw in de monumentale staat, doet ons allen natuurlijk deugd. Het herstel van de Urbanus is geen routineklus. Er moest voor heel wat problemen een oplossing worden bedacht alvorens er ook maar iets kon worden gedaan. Niet in de laatste plaats voor de veiligheid, want het gebouw is door de brand instabiel geworden.

Afbreken en opbouwen

Terwijl in Parijs de eerste voorzichtige stappen worden gezet om het verwrongen steigerwerk van de verbrande dakruiter van de Notre-Dame te gaan afbreken (20 ton staal, een klus van 3 tot 4 maanden!), wordt bij de Urbanus juist gewerkt aan de opbouw van steigers. Binnen in de kerk zijn die heel bijzonder, want ze zijn voorzien van een crash deck, een bovenkant die vallend gesteente moet opvangen. Zo kunnen de mensen in de kerk veilig rondlopen. Er is een teststeiger gebouwd. Daarop is als proef vanuit een kraan een ton puin gestort. De steiger gaf geen krimp en de gemeente gaf de veiligheidsvergunning af.

In de hoogte

De afgelopen week stond er een kraan naast de begraafplaats om steigermateriaal over de kerk te hijsen naar de parochietuin. Binnen werd hard gewerkt aan de steiger die onder de viering komt te staan. Delen van de steiger die in het priesterkoor wordt opgesteld, zijn in de noordwestelijke dwarsbeuk voorbereid en met de kraan naar het koor getild. Later hing er een kooi aan van waaruit twee mannen de restanten van zeilen en zandzakken van de muren konden verwijderen. En achter de kerk is de ‘werf’ voor de vrijwillige stenenbikkers weer bedrijfsklaar gemaakt.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.