De constructie van de vieringtoren

Column “Achter de kaft 21” op 6 november 2021 van Dolf Middelhoff, hoofdredacteur en fotograaf.

Ik moest in Blokker zijn. Om mijn reis te plannen, tikte ik in mijn routeplanner op de pc die naam in en kwam uit bij Schinnen in Zuid-Limburg. Ik verfijnde de opdracht door en ‘NH’ aan toe te voegen en kreeg toen alle Blokker vestigingen in Noord-Holland te zien. Lachen! Gelukkig wist ik dat het Blokker bij Hoorn moest zijn, dus ik schoof Hoorn centraal in beeld, vergrootte de kaart op mijn scherm en verrek: Blokker, als wijk. Het is inmiddels onderdeel van de gemeente Hoorn, dus in een zoekopdracht telt het niet meer mee. De stokouden onder ons kennen Blokker nog wel van dat ene, totaal onverstaanbare concert van The Beatles. Ik was daar niet bij want ik was voor die andere band.

Niels Pool klinkt aan de telefoon als een echte West-Fries: geen woord te veel, hè! Maar na enig over en weer gepraat ontstaat er in de werkplaats van aannemersbedrijf Heerschap (2 werknemers, waaronder Niels) een geanimeerd gesprek over bouwtechnieken en opleidingen. Niels heeft 12 jaar samengewerkt in een aannemersbedrijf met een collega die bij een molenbouwer werkzaam was geweest en heeft zo de fijne kneepjes van het restauratievak geleerd. Toen het werk terugliep koos Niels met compagnon Bruno Pollé eieren voor zijn geld en begon een eigen bedrijfje in restauratie en renovatie. Hij heeft dus vele jaren ervaring in tegenstelling tot de timmerlui die nu van de opleiding komen en denken na een paar maandjes op eigen gezag en inzichten te kunnen werken.

Vieringtoren

Ik moet Niels en Bruno al eerder op de bouw zijn tegengekomen, want ze hebben ook de dwarsdakjes en de kap van het traptorentje gemaakt en geplaatst. Bij de plaatsing van die laatste was ik niet in het land, dus dat is aan mij voorbijgegaan. Maar die andere werkzaamheden, aan de zijdakjes, moet ik in mijn – inmiddels zeer omvangrijke – collectie foto’s van de herbouw terug kunnen vinden. Ik herinner het me niet, maar ik heb inmiddels vele tientallen specialisten op de steigers voorbij zien komen.

In de werkplaats in Blokker ligt een werktekening met maatvoering en wat plaatjes van de vieringtoren. Op twee stellingen staan twee onderdelen van de toren. De ‘lantaarn’, het onderste deel van de toren, die deels in het uitgespaarde gat op de kruising van het schip en de dwarsbeuken zal afzakken. Erboven zit de trans, het opengewerkte deel van de toren. Deze trans is, anders dan die in de grote toren, niet toegankelijk van binnenuit. Op de tweede stelling staat de spits. De lantaarn meet 2 meter vanaf de grond en de spits 7 meter. In totaal zal de vieringtoren zo’n meter of 9 boven het dak gaan uitsteken. Het smeedijzeren kruis dat daar nog bovenop komt niet meegerekend.

Transport

De trans zal een met lood beklede vloer krijgen en ook de stijlen van het opengewerkte deel worden in lood ingepakt. De spits wordt gedekt met leien en het topje, onder het kruis, weer met lood. In de trans ontbreken nu nog 4 van de 8 stijlen en er wordt ook nog op andere onderdelen gewacht. Zo zal er aan de onderzijde van de lantaarn nog een meter bijkomen, die in de sparing van het dak wegzakt. Binnen enkele weken moet de toren klaar zijn, die Niels tot nu toe in de afgelopen twee weken in zijn eentje heeft gebouwd. Dan komen de twee delen op een vrachtwagen naar Bovenkerk en worden ze met behulp van een kraan naar hun plaats op het dak gehesen. U begrijpt dat ik dan weer op die andere trans, in die grote toren sta!